Nieuwsbrief september 2009

Tomaat extract verlaagt cholesterol

In India werd bij een groep van 20 vrouwen na de overgang - 2 mg lycopene (het rode anti-oxidant wat in tomaten zit) toegediend voor een periode van 6 maanden. Een andere controle groep kregen Hormoon Vervangende Therapie (HVT) toegediend. De HVT therapie verminderde het cholesterolgehalte met bijna 24% en LDL cholesterol (slecht) met 24%, terwijl de goede cholesterol (HDL) toe nam. De lycopene groep had gelijkwaardige voordelen: totaal cholesterol verminderde met 24%, LDL met 15% en HDL met 26%. Tijdens het onderzoek kwamen geen bijwerkingen naar voren, maar HTV therapie heeft bewezen, het risico op kanker te verminderen, na gebruik van enkele jaren.

Bron: Journal of obstetrics and Gynecology Research 2006; 32:299-304

Brandend maagzuur door overgewicht

Een studie door de Boston8 uitgevoerd toont aan dat zelfs (vol-)slanke vrouwen de aanleg hebben om meer last te hebben van brandend maagzuur. Zelfs een beetje overgewicht van 5 kilo, zorgde voor periodes van reflux (brandend maagzuur). Vrouwen die echter af vielen, hadden ook minder last van brandend maagzuur. De Nurse's Health studie bestudeert de gezondheid van 10.000 vrouwen en dit is één van de uitkomsten.

Bron: New England Journal of Medicine, juni 2006

Ademhalingsoefeningen tegen astma

Onderzoekers van de universiteit hebben ontdekt dat patiënten die regelmatig inhalers gebruiken voor hun astma, beter ademhalingsoefeningen kunnen doen. Ze rapporteerden dat patiënten die geleerd hadden bepaalde ademhalingstechnieken te gebruiken, minder afhankelijk werden van hun medicatie. Een andere mogelijkheid is het trainen van de bovenlichaam spieren. De onderzoekers lieten een afname zien van 86% in de beta-2 agonist inhaler en een afname van 50% in de corticosteroid inhalers.

Bron: http://thorax.bmjjournals.com

Combinatie-therapie effectief tegen rugpijn

Onderzoek uit Canada laat zien dat een combinatie van verschillende behandelwijze meer effect heeft in de behandeling van lage rugpijn, dan 1 individuele therapie en/of behandeling. Een groep van 19 personen met lage rugpijn werd in tweeën gesplitst, 6 patiënten die normale behandelingen ondergingen en 13 patiënten die door een team van experts behandeld werden; te weten een chiropractor, een acupunturist, massagetherapeut en andere disciplines. De behandeling werd gedurende 12 weken uitgevoerd en aangepast aan de vorderingen van de patiënt en de aanwijzingen van het medische team.

De combinatie van verschillende behandelingen tegen liet een grotere pijnvermindering en verbeterde functie zien, dan de normale behandelwijze. Pijnscores verminderden met 0.37 punten per week, tegenover de 0.14 punten van een reguliere behandeling. Ondertussen verbeterde de functionele stuts met 1.11 punten per week, tegen over de 0.49 punten van de reguliere behandeling.

Bron: Abstract #366,p resented at The North American Research Conference on Complementary and Integrative Medicine, Edmonton, Alberta, May 24, 2006.

Bloedrukverlagende kruiden bij diabetes

Bijna driekwart van alle volwassenen met type 2 diabetes lijden aan hoge bloeddruk, wat niet alleen de kans op hart en vaatziekte verhoogt, maar ook schade aan de ogen aan kan richten en schade aan nieren en het zenuwstelsel. Terwijl vele diabetici afhankelijk zijn van voorgeschreven medicijnen om hun bloeddruk onder controle te houden, laat een onlangs gehouden onderzoek zien, dat er mogelijk een veilig natuurlijk alternatief is voor voorgeschreven medicijnen. In dit willekeurig, gecontroleerde onderzoek, werd een groep van 79 patiënten die bloeddrukverlagende medicijnen gebruikten, verdeeld in twee groepen. 39 patiënten ontvingen dagelijks een extract van haagdoorn, een kruid dat bekend staat om zijn bloeddrukverlagend vermogen, zonder dat het bijwerkingen geeft. De andere 40 patiënten kregen een placebo extract. Gedurende 16 weken werden de bloeddruk opgemeten, om verschillen tussen de groepen waar te kunnen nemen. De patiënten die het haagdoorn extract kregen, lieten een gemiddelde verlaging zien van 2.6 punten in de bloeddruk, wat de schrijvers van de studie omschreven als een significantie vermindering. Ze voegden toe dat haagdoorn goed te gebruiken is als bloeddrukverlager, in combinatie met regelmatig sporten en een verandering in eet- en leefgewoonte.

Haagdoorn wordt als een heel veilig kruid beschouwd, maar moet onder supervisie in met de juiste hoeveelheid ingenomen worden.

Bron: British Journal of General Practice June 2006;56:437-443

Citroenlimonade tegen nierstenen

De meeste mensen met nierstenen krijgen Potassium Citrate voorgeschreven, maar voor degene die bijwerkingen krijgen van dit medicijn of er allergisch voor zijn, is de uitkomst van een onderzoek gedaan door de Amerikaanse Urologie Associatie goed nieuws. Het onderzoek wees uit dat limonade ook kan werken. Nierstenen ontwikkelen zich als urinemineralen zich kristalliseren in de nieren. Bij de meeste mensen bevat de urine citraat, wat de mineralen af breekt en steenvorming voorkomt. In eerder genoemde studie werden 12 personen gevolgd met Hypocitrauria, een aandoening die een lage productie van urine citraat veroorzaakt. De patiënten uit de groep dronken gedurende de dag limonade gemaakt van 120 ml citroensap, vermengd met 2 liter water en suiker of zoetstof. Bij 11 van de 12 patiënten was het urine citraat gehalte verhoogd, gedurende de citroen therapie. Van degene die al nierstenen hadden, verkleinde de omvang en het aantal van de nierstenen.

Hoewel limonade kan helpen met het reduceren van nierstenen, is het onderdeel van een groter programma. Een zoutarm dieet, minder rood vlees eten, en meer drinken kan ook helpen om niersteenvorming te voorkomen of te ontwikkelen.

Bron: Abstract #1038, presented at the 101st Annual Scientific Meeting of the American Urological Association, Atlanta, Ga., May 23, 2006

IEDERE MAAND TIPS EN NIEUWSBERICHTEN OVER GEZOND LEVEN.
MELDT U NU OOK AAN ALS ABONNEE VAN ONZE GRATIS NIEUWSBRIEF >


extra