Nieuwsbrief maart 2008


Kinderen hebben slaap nodig!

In het algemeen wordt een hoeveelheid slaap aanbevolen van tussen de 7 en 9 uur, iets wat de meeste mensen niet voor elkaar krijgen. En hoe zit het met kinderen? Hoeveel slaap hebben zij nodig?

Een studie heeft 1500 Canadese kinderen gevolgd vanaf hun geboorte tot hun zesde levensjaar. De kinderen die minder dan 10 uur slaap per nacht hadden in de jaren voordat ze naar school gingen, hadden meer kans op problemen op school wat betreft hun verbale en motorische vaardigheden. Ze neigden ook naar hyperactiviteit en impulsiviteit.

Globaal gezien, kun je zeggen dat de kinderen met slaaptekort slechter scoorden in een standaard taaltest dan de kinderen die consequent minstens 10 uur per nacht sliepen. Zelfs als de kinderen meer gingen slapen naarmate ze ouder werden, bleef het risico op slechte visuele/motorische vaardigheden. Daarom bevelen experts voor kinderen die nog niet naar school gaan 11 tot 13 uur slaap per nacht aan; kinderen tussen 5 en 12 jaar 10 tot 11 uur per nacht en tieners minimaal 9 uur per nacht.

Slaap kan verfrissen en herstellen en geeft u de mogelijkheid om uw gezin zo goed mogelijk te laten functioneren. Zorg ervoor dat uw kind voorbereid is op de uitdagingen van het leven en dat het te minste 10 uur slaap per nacht heeft, zeker als het 3 jaar of jonger is.

Vitamine K essentieel in het voorkomen van osteoporosis

Recente studies onder vrouwen van na de overgang, hebben aangetoond dat een hoge dosering van Vitamine K als supplement, de botten kan versterken en het risico op botbreuk kan verminderen. Vitamine K is nodig om een fundering te maken van calcium en magnesium.

Voor een studie van de Universiteit van Maastricht, namen 325 vrouwen na de menopauze gedurende 3 jaar dagelijks een pittige dosis van 45 mg Vitamine K, of een placebo. De vrouwen die vitamine K tot zich namen, hadden verbeteringen in hun botmineraal en een stabiele heupbot sterkte, terwijl de placebo groep een sterk afgenomen heupbot sterkte had.

Een vergelijkbare studie uit Engeland, ook met inname van dagelijks 45 mg vitamine K, liet zien dat rugfracturen verminderden met 60%, heupfracturen met 77 % en alle andere breuken met 81%.

Osteoporosis International 2007; 8:963-972, Archives of International Medicine, 2006; 166:1256-1261

Omega 3 en depressie

Uit een onderzoek van het Haukeland Universiteits Ziekenhuis in Noorwegen, is gebleken dat symptomen van depressie met 30% verlaagden bij een gedeelte van een groep van 32000 middelbare en oudere personen, die elke dag kabeljauwlever olie innamen.

De dagelijkse dosis bevatte 0.7 tot 1.2 mg van Omega-3 vetzuren, inclusief een evenredig aantal EPA en DHA, plus Vitamine D.

Journal of Affective Disorders, 2007; 101:245-349

Lichaamsbeweging tegen depressie

Regelmatig oefeningen doen kan patiënten helpen die last hebben van een depressie, aldus een studie van de Duke University Medical Centre. Deze studie is opnieuw gedaan, omdat er kritiek was op eerder gedane studies, die geen vergelijking hadden gemaakt met mensen die geen oefeningen doen. Deze studie maakte gebruik van patiëntgroepen die ofwel drie keer per week groepsgewijs bewegingstherapie kregen, of thuis oefeningen deden, of een anti-depressivum slikten, of een placebo kregen.

De onderzoekers concludeerden dat de uitwerking van anti-depressiva net zo goed was als oefeningen doen. Met de thuisbewegers ging het minder goed dan met de groepsbewegers, maar aanmerkelijk beter dan met de placebogroep. De totale groep bestond uit 20240 mannen en vrouwen die allen leden aan een zware depressie.

Psychosomatic Medicine, september 2007

Luchtvervuiling slecht voor bloedsomloop

Volgens drie nieuwe studies is het gevaarlijk voor het hart- en bloedvaten systeem om in een gebied te wonen met veel autoverkeer. Volgens een studie gepubliceerd in het New England Journal of Medicine heeft het bloed van een fietser die achter een Volvo diesel rijdt, de neiging om blijvend te  klonteren, wat weer lijdt tot zuurstof arm weefsel.

Een studie uit Chicago laat zien dat muizen die blootgesteld zijn aan speciale stoffen welke onderdeel zijn van luchtvervuiling veel waarschijnlijker last krijgen van bloedproppen. De materie stimuleerde de productie van interleukin-6, dat ontstekingen produceert, wat weer leidt tot een verhoogde kans op bloedstolsel.

Een andere studie laat zien dat mensen die dicht bij veel verkeer wonen, een grotere kans hebben op verstopte aderen, wat te zien is door de hartaderverkalking op CT scans. De mate van verkalking is in verhouding met de woonafstand tot een belangrijke snelweg  bij de 4494 mensen die onderzocht zijn.

NEJM, september 2007; Journal of Clinical Investigation, september 2007

Vers gemalen lijnzaad kan opvliegers verminderen

Vrouwen in de overgang die 2 keer per dag twee eetlepels lijnzaad in hun muesli, yoghurt of vruchtensap mengden, rapporteerden een vermindering van opvliegers van wel 50% en een vermindering van de intensiteit van de opvliegers van 57%.

Tel je zegeningen!

Het bijhouden van een zogenaamd ‘Zegeningen dagboek’ gedurende 2 tot 3 weken, kan het energieniveau en het enthousiasme verhogen, alsmede het attent zijn van gezonde mensen. Bij mensen die een orgaantransplantatie ontvangen hebben, verhoogde het huwelijksgeluk en het algemeen gevoel van welbehagen.

IEDERE MAAND TIPS EN NIEUWSBERICHTEN OVER GEZOND LEVEN.
MELDT U NU OOK AAN ALS ABONNEE VAN ONZE GRATIS NIEUWSBRIEF!


extra