
Nieuwsbrief februari 2008
Zet de tv uit tijdens het avondeten
Onderzoekers van de Universiteit van Minnesota hebben ontdekt dat tv kijken
tijdens het gezamenlijk gebruiken van de maaltijd een negatieve invloed kan
hebben op de eetgewoontes van kinderen.
Volgens de onderzoekers van het project EAT (School of Public Health project)
hebben kinderen die tv kijken terwijl ze de maaltijd met hun familie gebruiken,
slechtere eetgewoontes dan zij die samen de maaltijd gebruiken met de tv uit.
Jongens die gedurende de maaltijd tv kijken, eten minder granen en groente en
drinken meer frisdrank dan de jongens die geen tv kijken. Tv kijkende meisjes
aten beduidend minder groene groenten en meer gefrituurd eten.
Hoofdonderzoekster Dianne Neumark denkt dat er meer redenen zijn voor deze resultaten.
Het kan zijn dat de televisiereclames de keuze van de maaltijd door de volwassene
beïnvloed. Maar het kan ook zijn dat het geserveerde eten anders is bij
bepaalde families waar de televisie aan staat tijdens het eten. Ze willen nog
meer onderzoeken om deze bevindingen te staven.
Hoewel televisie kijken een negatieve invloed heeft op het voedingspatroon van
kinderen die hun maaltijd met de familie al tv kijkend eten, is het wel bewezen
dat kinderen die regelmatig eten met hun familie gezondere voeding hebben, dan
de kinderen die heel onregelmatig met hun familie eten. Deze studie onderschrijft
het belang van studie naar maaltijdgebruik van families. Families die samen hun
maaltijd gebruiken zullen eerder geneigd zijn goed uitgebalanceerde maaltijden
te gebruiken dan volwassenen die alleen eten.
Onze boodschap naar ouders is: wanneer het mogelijk is, eet dan gezamenlijk
de maaltijd en probeer het televisie kijken tot een minimum te beperken. Gebruik
die tijd juist om met uw kinderen te praten en te horen wat er speelt in hun
leven.
Het project EAT is gepubliceerd in de september/oktober uitgave van de Journal
of Nutrition Education and Behavior.
Verband tussen voedseladditieven en ADHD
Volgens Britse onderzoekers verhogen sommige veelgebruikte kleurstoffen en
conserveermiddelen de kans op hyperactiviteit bij kinderen. Men heeft al heel
lang een verband gezocht tussen geur- kleur- en smaakstoffen en hyperactiviteit,
maar dit is de eerste studie die een direct verband legt.
‘Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is een toenemend
probleem en deze theorieën onderschrijven dat’, zegt Dr. David Katz,
directeur van het Preventief Onderzoek Centrum op de universiteit van Yale, maar
hij waarschuwt dat voedseladditieven niet de enige oorzaak zijn van hyperactieve
kinderen.
‘Niet één enkele factor is de verantwoordelijk voor de verhoogde
cijfers van ADHD’, zegt Dr. Katz. ‘Naast de gevaren van de additieven,
krijgen kinderen minder en minder beweging zodat hun natuurlijke beweeglijkheid
verdwijnt.
Jim Stevenson, professor in de psychologie op de universiteit van South Hampton
bestudeerde 297 kinderen, verdeeld in twee groepen, 3-jarigen en 8/9 jarigen. Alle
kinderen kregen dranken met kunstmatige kleurstoffen en toevoegingen zoals sodium
benzoate, een middel om de houdbaarheid te verlengen. De dranken waren vergelijkbaar
met de gewoon verkrijgbare frisdranken. Het aantal toevoegingen was gelijk aan
het aantal dat in twee stuks snoep (per dag) te vinden is. Ter controle kregen
sommige kinderen drankjes zonder geur-, kleur- en smaakstoffen.
Gedurende de 6 weken van het onderzoek, bemerkte het onderzoeksteam een grote
mate van hyperactief gedrag bij beide groepen die de dranken dronken met additieven.
Deze kinderen hadden ook een kortere concentratieboog. Helaas onthulde het onderzoek
niet welke additieven welk specifiek probleemgedrag veroorzaken.
Eén van de additieven, sodium benzoate, is volgens een eerder onderzoek schadelijk voor cellen en kankerverwekkend. Sodium benzoate zit in Coca-cola,
Pepsi Max en Diet Pepsi. En in veel vruchtensappen.
Natuurlijk ouder worden
Amerikanen hebben er alles voor over om de tekenen van ouder worden
te verminderen. Maar riskante operaties en synthetische injecties zijn
niet het antwoord. Wat dan wel? Gewoon ouderwets lichaamsbeweging.
Een
recente studie van Plus One (http://www.plosone.org/article/info:doi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0000465)
onderzocht de effecten van 6 maanden krachttraining van vrijwilligers
van 65 jaar en ouder. De onderzoekers vergeleken dijspiercellen van
de senioren met die van vrijwilligers van 20 jaar en ouder. Na deze
6 maanden, ontdekten de onderzoekers niet alleen een toename van 50%
meer kracht en energie bij de senioren, maar ook gigantische verandering
in de genen.
Om deze resultaten te bereiken hoeft u echt niet 5 dagen per week te trainen.
De senioren deden twee keer per week een uur krachttraining, gedurende 6 maanden,
elke keer 3 keer 10 oefeningen per spiergroep. Aan het begin van de studie noteerden
de onderzoekers grote verschillen in 600 genen tussen de jongere en oudere deelnemers.
Na 6 maanden trainen, was één derde van deze genen veranderd, met
name de genen verantwoordelijk voor het omzetten van voedsel in energie. Dus
de volgende keer als u in de spiegel kijkt en twijfelt over het uitproberen van
de nieuwste anti-aging hype, onthoudt dan dat fitnessoefeningen op welke
leeftijd dan ook, niet alleen uw kracht en voorkomen kunnen verbeteren, maar
zelfs op cellulair niveau uw gezondheid kunnen verbeteren.
Sportdrank junkfood?
Advocaten van het openbaar ministerie in de V.S. lobbyen voor het beperken
van de beschikbaarheid van sportdranken als Gatorade en Powerade
in frisdrankautomaten op scholen. Zij zeggen dat deze dranken meer natrium
en tweederde van het suikergehalte van frisdrank bevatten. Maar lobbyisten
van frisdrank producenten, beweren dat sportdranken essentieel zijn voor
atleten.
Een rapport van de Universiteit van Californië meldt echter dat studenten
die elke dag een fles sportdrank tot zich nemen, wel 6 kilo aan kunnen komen. ‘Al
jaren wordt ons voorgehouden dat sportdranken gezond zijn en dat ze nodig zijn
om tekorten bij te vullen, nadat je de hond hebt uitgelaten,’ zegt Margo
Wooton van het Center for Science in the Public Interest in Washington.
