
Nieuwsberichten
To Your Health, of letterlijk vertaald 'Op Je Gezondheid' is
een maandelijkse nieuwsbrief met korte berichten over recent onderzoek omtrent gezondheid en gezond
leven. Ook in het Engels te lezen.
1 frisdrank per dag –
Het drinken van 1 glas (light) frisdrank per dag kan leiden tot hart- en
vaatziektes en diabetes. Onderzoekers hebben gedurende 4 jaar onderzoek gedaan
onder 9000 mannen en vrouwen van middelbare leeftijd. Zij concludeerden dat
degenen die 1 of meerdere glazen frisdrank per dag dronken bijna 50% meer
kans hadden op het ontwikkelen van Metabool Syndroom, een cluster van
risicofactoren waaronder een grote tailleomvang, hoge bloeddruk, verhoogde
triglyceridewaarde, een laag niveau van HDL (‘goede’) cholesterol,
en een hoog bloedsuikerspiegel. (Circulation, juli 2007)
Zwaarlijvigheid mogelijk besmettelijk –
Een analyse die gelijk staat aan 32 jaar gegevens verzamelen van 12.000 mensen met
obesitas (vetzucht) wijst erop dat de kans op obesitas met 57% toeneemt als iemand
een vriend(in) heeft met obesitas. 40% als het een familielid betreft en 37%
als het een echtgenoot betreft. Onderzoek heeft ook aangetoond, dat als iemand
afvalt en geen last meer heeft van obesitas, vrienden en familie ook de neiging
hebben om gewicht te verliezen. (NewEngland
Journal of Medicine, juli 2007)
Echinacea is weer in orde –
Een in 2005 gepubliceerd
onderzoek concludeerde dat het kruid echinacea geen werking heeft betreffende
het voorkomen of behandelen van een gewone verkoudheid. Een nieuw onderzoek
suggereert dat de studie in gebreke is geweest en komt met bewijzen dat
echinacea wèl werkzaam is. Het probleem met de eerder genoemde
studie is dat deze zich concentreerde op 1 specifiek virusnamelijk Rhinovirus
39 op 339 vrijwilligers. Maar er bestaan 200 verschillende verkoudheidsvirussen.
De nieuwe studie is een metaanalyse van andere studies en suggereert
dat een groot aantal van de non-rhinovirus 39 varianten wèl
beïnvloed worden door het kruid. Zij beweren dat met echinacea het
risico op een verkoudheid met 58% vermindert en dat het risico met 86%
verminderd als het kruid samen met vitamine C ingenomen wordt. Als men
dan toch verkouden werd, dan verminderde de duur van de verkoudheid met
1,4 dagen. (Lancet
Infectious Diseases,
juli 2007. University of Connecticut School of Pharmacy.)
Vitamine D en de fysieke prestaties van senioren –
Een studie van de VU Universitair Medisch Centrum in Amsterdam suggereert
dat een significant aandeel van de afnemende fysieke prestaties van senioren
zijn toe te schrijven aan een gebrek aan vitamine D. En met fysieke prestatie
bedoelen ze in dit geval iets simpels als de tijd die nodig is om op
te staan uit een stoel. Men onderzocht bijna 1000 mensen van 65 jaar
en ouder. Bij bijna de helft van deze groep is een gebrek aan vitamine
D geconstateerd aan het begin van de studie. (Journal
of Clinical Endocrinology & Metabolism,
juli 2007)
Reclame waar je trek van krijgt –
Een studie van de Universiteit van Liverpool wijst uit dat televisiereclames kinderen
aanmoedigen om meer te eten, speciaal de kinderen die het het minst nodig
hebben, de kinderen met overgewicht. Tijdens deze studie onder kinderen
van 9 tot 11 jaar werden ze blootgesteld aan gewone reclame voor voeding
tussen tekenfilms door. Tegelijkertijd werd bijgehouden hoeveel de kinderen
aten. De onderzoekers concludeerden dat de reclames de kinderen met een
normaal gewicht stimuleerden om 84% meer te eten. Obesitas kinderen,
vermeerderden echter hun voedselinname met 134%. Meer dan verdubbeld.
De kinderen met vetzucht zochten ook constant het eten met de grootste
vetwaarde, meestal chocolade. Ze aten alles op binnen hun bereik. (European Congress
on Obesity in Boedapest april 2006)
Repetitive Stress Injury preventie –
Onderzoekers hebben het verband aangetoond tussen RSI op het werk en een
gebrek aan lichaamsbeweging in iemand privéleven. Hun werk
is een analyse van ruim 58.000 full-time werknemers uit het Canadese landelijke
gezondheidsonderzoek van 2003. Volgens dit onderzoek heeft bijna 6% van
de Canadezen last van een vorm van RSI in het bovenlichaam. De onderzoekers
vonden dat actievere mensen veel minder kans hebben op RSI klachten,
zelfs als ze meedoen aan inspannende activiteiten als tennis
of honkbal. (Arthritis & Rheumatism,
15 April 2007)
DHA als alzheimer preventie – Een rapport van
de Universiteit van Californië suggereert dat docosahexaenoic zuur
(DHA) , een type Omega3 vetzuur, invloed kan hebben op afbraakprocessen
die kenmerkend zijn voor vormen van dementie als alzheimer.
Deze studie is gedaan met speciaal hiervoor gefokte muizen, die vatbaar
zijn voor dementie, maar de schrijver van deze studie ziet geen reden
waarom het bij mensen niet zou werken. Men is nu bezig met het opzetten
van een nieuwe studie om te zien of DHA inderdaad de voortgang van de
ziekte van Alzheimer bij mensen kan vertragen. (Journal of Neuroscience,
18 April 2007)
Nicotine schaadt het foetale hart – Onderzoekers van
het Centrum van Perinatale Biologie in Californië rapporteren dat
zij hebben ontdekt dat nicotine een effect heeft op ongeboren baby’s
als een soort ‘programmeren
van vaatziekte’. De studie stelde zwangere
laboratoriumratten bloot aan nicotine, waarna hun nageslacht werd geëvalueerd
werd tot volwassenheid. Ze ontdekten een beperkte bloedsomloop in de
kransslagaders bij de aan nicotine blootgestelde ratten en
een toegenomen gevoeligheid voor verwondingen. Om onbekende reden was
het effect bij vrouwtjesratten groter. (Reuters,
1 mei 2007. Presentatie door Dr. Lubo Zhang tijdens de American
Physiological Society’s 120th annual meeting, Washington,
D.C.)
Broze botten – Twee nieuwe
studies maken bekend dat een bepaalde soort antidepressiva, zogenaamde
SSRI's, kunnen leiden tot botafbraak bij ouderen. SSRI gebruikers verliezen
hun botmineraal 75% sneller dan normaal. De andere studie vond onder
mannen met een gemiddelde leeftijd van 74, een afname van de botdichtheid
in de onderrug. Een eerdere studie had ook al aangetoond dat SSRI’s
het risico van botbreuken verdubbelden. Bij deze groep van medicijnen
hoort bijvoorbeeld Prozac en de werkzame stof fluoxetine. SSRI’s
belemmeren een proteïne dat serotonine transporteert.
Helaas is dat hetzelfde eiwit dat in botten wordt gevonden. (Archives
of Internal Medicine, 25 juni 2007)
Barbecue en borstkanker – Een rapport van een
studie van de universiteit van South Carolina concludeert dat voedsel
van de barbecue de kans verhoogt op het ontwikkelen van borstkanker. Vrouwen
die na de overgang meer dan 1 keer in de week gerookt, gegrild of gebarbecued
vlees aten (exclusief gevogelte en vis, welke geen correlatie lieten
zien) hadden 47% meer kans op het ontwikkelen van bostkanker. Diegenen die geen
groente en fruit aten, verhoogden het risico met 74%. De studie vertelt ons niet
of het kookproces zelf de schuldige is. Andere beïnvloedende factoren
zouden kunnen zijn: vetinname, manier van leven of andere ongerelateerde, reeds
bestaande gezondheidsproblemen. (Epidemiology, mei 2007)
Thee voor de huid – Onderzoek onder 2200 volwassenen,
gepubliceerd in het Journal of the American Academy of Dermatoloy,
toont aan dat een paar koppen thee per dag enige bescherming tegen huidkanker
zouden kunnen bieden. In het algemeen hadden regelmatige theedrinkers
tot 30% minder kans hebben om twee typen huidkanker (basaalcelcarcinoom
en plaveiselcelcarcinoom) te ontwikkelen. Het effect was groter bij mensen die hun hele leven lang
thee drinken. Men schrijft dit voordeel toe aan de antioxidant EGCG in
thee.
Antibiotica en astma – Canadese onderzoekers
hebben een duidelijke relatie ontdekt tussen breedspectrum antibioticagebruik
bij zuigelingen en de latere ontwikkeling van astma bij deze kinderen.
De schrijvers van deze studie zagen een uitdaging in het onderzoek omdat
zoveel kinderen met allerlei ademhalingsproblemen antibiotica gegeven
wordt, zodat mogelijke
eerste tekenen van astma de gegevens vertroebelen.
Ze hebben dit probleem opgelost door alleen te kijken naar gevallen waarbij
antibiotica werd voorgeschreven bij zuigelingen zonder ademhalingsproblematiek.
In dit onderzoek onder ruim 13.000 kinderen bleek dat bij elke gegeven
antibiotica kuur, de kans op het ontwikkelen van astma vergroot werd. Vier
kuren verhoogde de astma diagnose met 46%. De link met antibiotica
viel speciaal op bij kinderen die geen hond hebben. Dit ondersteund weer
eerdere studies die suggereren dat astma gerelateerd zou kunnen zijn
aan het ontbreken van immuun stimulatie tijdens de eerste levensjaren.
Eet voor sterkere botten – Een nieuwe studie
suggereert dat calciumsupplementen niet zo goed zijn voor sterke botten
als echt voedsel. Onderzoekers van de Washington University vroegen
183 vrouwen (na de overgang) om gedurende 7 dagen heel
precies bij te houden wat ze aten of dronken. De onderzoekers wilden
een beeld krijgen van de voedselinname van deze vrouwen om dit af te
zetten tegen hun minerale botdichtheid. De vrouwen werden verdeeld
in 3 groepen: zij die het meeste calcium binnen kregen middels supplementen
(gemiddeld 1,030 mg per dag), zij die het meest calcium binnen kregen
middels voedsel (gemiddeld 830 mg per dag), en zij die het meest
binnen kregen middels voedsel én
supplementen (gemiddeld 1,620 mg per dag). Zoals verwacht had de laatste
groep de hoogst botdichtheid, maar het bleek dat de calcium van de voedselgroep
een betere botmassa had dan de calcium van de supplementengroep, terwijl
ze in het totaal minder calcium binnen kregen. De vrouwen in de supplementengroep
hadden tevens een lager oestrogeen niveau.
(American Journal of Clinical Nutrition, mei 2007)
